Forum

Już wkrótce
  • "Mroczny kryzys na Nieskończonych Ziemiach. Tom 1" - 10 kwi 2024,
  • "JLA - Liga Sprawiedliwości: Saga o błyskawicy" (WKDCBiZ) - 24 kwi 2024,
  • "Mroczny kryzys na Nieskończonych Ziemiach. Tom 2" - 15 maj 2024,
  • "Nightwing. Bitwa o serce Blüdhaven. Tom 2" - 29 maj 2024,
JOKER

Data wydania: 3 października 2011
Scenariusz: Brian Azzarello
Rysunki: Lee Bermejo
Tłumaczenie: Tomasz Sidorkiewicz
Druk: kolor, kredowy
Oprawa: twarda
Format: 17×26 cm
Ilość stron: 128
Wydawca: Egmont Polska
Wydawca oryginalny: DC Comics
Cena: 69,99 zł

Twoja ocena:

GD Star Rating
loading...

JOKER to powieść graficzna napisana przez Briana Azzarello – autora serii 100 NABOI, wielokrotnego laureata Nagrody Eisnera. Została przepięknie zilustrowana przez Lee Bermejo (LEX LUTHOR: MAN OF STEEL). Obrysem tuszem zajął się Mick Gray, a kolorami – Patricia Mulvihill.

“NIE ZNAM SZCZEGÓŁÓW,
NADAL NIE WIEM DLACZEGO…
ALE TAK BYŁO…
JOKERA WYPISANO
Z AZYLU ARKHAM…”

Tak zaczyna się opowieść, będąca przenikliwym spojrzeniem na oszalały świat i zwariowany umysł Jokera – króla przestępców Gotham City.

Wieści, że Jokera wypuszczono z Arkham Asylum szybko rozeszły się po całym Gotham City. Jego odebrania podejmuje się Johnny Frost. Dla młodego nic nieznaczącego zbira jest to wielka okazja, dlatego z przyjemnością słucha rad Jokera. Najpierw zawozi go do kryjówki Killer Croca, a następnie do baru „Grin and Bare It”, którego właścicielem był kiedyś złoczyńca. Sytuacja, do jakiej doszło w Gotham City pod jego nieobecność nie zachwyca Jokera, dlatego z pomocą Harley zabija obecnego właściciela baru ze striptizem i zadaje pytanie zaskoczonej publiczności, czy ktoś chce mu pomóc w odzyskaniu Gotham.

Johnny Frost pięciokrotnie siedział w wiezieniu, po ostatnim razie rozwiodła się z nim żona i teraz, chociaż z jednej strony ogarnia go przerażenie to przy Jokerze czuje się kimś ważnym, kimś kim zawsze chciał być.

Następnego ranka Joker okrada bank, a następnie nad rzeką spotyka się z Pingwinem, którego określa, jako pana Abnera, gdyż chce trafnie zainwestować skradzioną forsę.

W nocy Joker wraz z Frostem w roli kierowcy odwiedza różnych gangsterów, którzy pod jego nieobecność podzielili się jego wpływami. Dla przykładu, a może dla własnej przyjemności szaleniec morduje jednego zbira po drugim. Wiedząc, gdzie leżą wszystkie trupy Johnny czuje się coraz pewniej i uważa się nawet za kogoś w rodzaju prawej ręki jokera, ale dla Killer Croca cały czas był nikim.

Od Pingwina Joker dowiaduje się, że jego ostatnia działania nie tylko przykuły uwagę Batmana, ale także poirytowały Two-Face’a. Po nieudanych próbach dodzwonienia się do Harveya szaleniec podpala “Grin and Bare It”.

Johnny zostaje zaprowadzony przez jednego ze skorumpowanych gliniarzy na spotkanie z Dentem, który ostrzega go, że Joker go zabije. Jednak współpraca z szaleńcem wydaje się zmierzać w dobrym kierunku zwłaszcza po udanej transakcji z Riddlerem. Ta sytuacja nie trwa długo i po tym, gdy opłacenie przez Two-Face’a gliniarze próbują ich zabić Frost zdaje sobie przez chwilę sprawę, że to nie jego liga. Ale moment później zabija jednego z gliniarzy ratując tym samym życie Jokera.

Krwawa rywalizacja pomiędzy Dentem i klaunem doprowadza w końcu do ich spotkania w zoo, na którym Joker szantażuje Harveya wiedzą na temat jego drugiej żony, którą jest Shelly była żona Frosta. Całe spotkanie kończy się jednak krwawą masakrą ludzi Two-Face zabitych przez Harley, która ukrywała się w kostiumie goryla.

Po odzyskaniu byłej żony Frosta, Joker ją gwałci i stwierdza, że teraz są kwita. Później po kolejnych szalonych, krwawych i niczym nieumotywowanych działaniach Jokera, do Johnny’ego zaczyna docierać, że wcale nie chce być kimś takim jak Joker.

Po ostatnich wydarzeniach Harvey własnoręcznie na jednym z reflektorów maluje symbol Batmana, by się z nim spotkać i poprosić go o pomoc w powstrzymaniu Joker. Bohater natychmiast zaczyna działać, najpierw odwiedza Harley, a później kryjówkę Killer Croca. Widząc symbol nietoperza na niebie Joker zaczyna czuć, że wali mu się grunt pod nogami, kiedy odkrywa co spotkało Killer Croca i jego ludzi rzuca się w desperacką ucieczkę wraz z Frostem. Na pobliskim moście dopada ich jednak Batman, a po tym jak Joker przestrzeliwuje Johnny’emu policzek ten postanawia rzucić się z mostu, ale już rozumie, że na taką zarazę jak Joker nie ma lekarstwa, oprócz Batmana.

Autor: Q

Joker jak malowany

Scenarzysta Brian Azzarello znany w naszym kraju z takich serii jak choćby 100 naboi czy albumu Batman: Rozbite Miasto (Egmont 2007) na przełomie roku 2005-2006 dostał propozycję napisania historii w której głównym bohaterem jest Joker. Pisarz przyjął ją chętnie, zwłaszcza że pisana przez niego wcześniejsza mini seria, wspomniane Batman: Broken City spotkała się z dobrym przyjęciem zarówno czytelników jak i krytyków. Postać księcia zbrodni z Gotham pasuje bardzo do stylu pisarskiego scenarzysty i jego wyrazistej autorskiej wizji Batmana. Brian ma szczęście także do współpracowników. Przy Jokerze podjął współpracę z takimi utalentowanymi plastykami jak Lee Bermejo (rysunki), Mick Gray (tusz), Patricia Mulvihill (kolory), to dzięki pracy tych trojga dostajemy jeden z najładniejszych i oryginalniejszych koncepcyjnie albumów ze świata Batmana. Historii, która zasługuje na wydanie w ekskluzywnej serii wydawniczej Egmontu Obrazy grozy za sprawą właśnie rysunków.

Jeżeli chodzi o scenariusz Briana Azzarello, to miłośnicy jego twórczości nie będą zawiedzeni. Koncepcja w której na pierwszym planie pojawia się jako główny bohater serii złoczyńca nie jest Azzarello obca. Podobną historię napisał dla wydawnictwa Marvel w mini serii Spider-Man: splątana sieć (Egmont 2003) w której to wrogowie Spider-Mana są głównymi bohaterami opowieści. Zresztą twórca 100 naboi świetnie się czuje pisząc o gangsterach i psychopatach. W kilku wywiadach zresztą podkreślał, że pisząc o clownie chciał mu przywrócić status obrzydliwego i nieprzewidywalnego psychopaty, ponieważ jak twierdzi Joker stał się bohaterem równorzędnym z Batmanem. Przestał budzić przerażenie w czytelnikach. Clown za sprawą scenariusza Azzarello i rysunków Lee Bermejo znów stał się przerażający i nieprzewidywalny. Sama historia jest prowadzona w taki sposób, aby nie spychać głównej postaci na dalszy plan.

Postać morderczego żartownisia oglądamy oczami Jonny’ego Frosta, mało znaczącego złodzieja i krętacza na usługach mafii. Gdy tylko Joker wychodzi z Arkham, Johny zgłasza się na ochotnika, aby zabrać złoczyńcę z przed bramy zakładu. Spotkanie to zmieni życie Jonny’ego. Początkowa naiwna fascynacja Jokerem zaowocuje nieprzewidywalnymi skutkami. Joker to współczesny dramat noir w stylistyce gore. Czytelnicy uświadczą dużo krwi i przemocy, ale i słownego czarnego humoru, szczególnie gdy ścieżki Jokera skrzyżują się z Two-Face’em. Reszta złoczyńców stanowi jedynie tło wydarzeń. Choć wizja Lee Bermejo sprawia, że takie postaci jak Croc, czy Ridller stają się bardzo realne. Za pewne niejeden czytelnik doceni także postać milczącej w tym albumie Harley Quinn. Kochanka Jokera została przedstawiona jako dziwka, pocieszycielka i prawa ręka psychotycznego głównego bohatera. Przyznam, że taki image przypadł mi do gustu.

Niestety banalność scenariusza obnaża pojawienie się nietoperza na końcu historii. Puenta: “Batman jest najlepszym lekarstwem na zarazę zwaną Joker” do odkrywczych nie należy, a i naiwnego narratora Jonny’ego Frosta nam nie żal. Jeżeli lubisz pięknie narysowane komiksy do tego porządnie wydane skuś się na randkę z clownem. Jeżeli natomiast postać Jokera jest ci obojętna i uważasz, że to Batman jest najważniejszy, historia Azzarello raczej Cię nie wciągnie. Jedno jest pewne autorzy tego albumu przywrócili Jokerowi zasłużoną (nie)sławę najbardziej złego wśród złych.

Ocena: 4,5 nietoperka

Autor: Bullet

Tytuł powieści graficznej Brian Azzarello i Lee Bermejo nie pozostawia złudzeń, kto jest tu głównym bohaterem. Joker stanowi idealny materiał na oddzielny album. Całą historię czytelnicy poznają z perspektywy Johnny’ego Frosta, mało istotnego kryminalisty, który współpracując z klaunem ma okazję poczuć jak to jest być w pierwszej lidze złoczyńców.

Z nieznanych powodów Joker został zwolniony z Arkham. Być może klaun nie jest szaleńcem, ale w takim wypadku za popełnione zbrodnie powinien gnić do reszty swoich dni w więzieniu. Zabieg ten może nie jest zbyt wiarygodny, ale pozwala pokazać złoczyńcę z innej perspektyw. Tym razem jest to bardziej realistyczna wersja Gotham City jak i samych złoczyńców. Początkowo wydaje się, że na wolności Joker spróbuje znaleźć sobie miejsce. Jednak jego pokręcona psychika ma inne plany. W wersji Azzarello złoczyńca nie jest skorym do żartów klaunem. Owszem, Joker ze wszystkiego, co robi czerpie radość, ale jego bardzo brutalne i krwawe działania mają pewien cel. Pragnąc odzyskać utraconą pozycję w Gotham złoczyńca nie waha się wypowiedzieć wojny Two-Face’owi. Nawiązuje też współpracę z Killer Crociem, Pingwinem, Riddlerem i oczywiście Harley Quinn, która jest tu nie tylko piękna, ale i zabójcza.

Sama historia zawarta w Jokerze nie jest zbyt odkrywcza. Postać złoczyńcy wielokrotnie była przedstawiona w różnym świetle. Jednak zawsze większa brutalność w połączeniu z rysunkami Lee Bermejo robi niezwykłe wrażenie, które na długo zapada w pamięć. Warstwa graficzna nie tylko sprawia, że całość wydaje się bardziej realistyczna, ale także pozwala na ukazanie złoczyńców w inny sposób. Dzięki temu nawet Killer Croc nie wydaje się być łotrem, którego nie moglibyśmy spotkać w prawdziwym świecie.

Opowieść skupiona na Jokerze nie mogła obejść się rzecz jasna bez Batmana. Jednak, jeśli ktoś liczy na jakaś grę pomiędzy bohater i łotrem to będzie zawiedziony. Przez większą część historii bohater Gotham City jest nie obecny. Mimo krwawej wojny pomiędzy złoczyńcami interwencja Batmana przeprowadzona zostaje pod sam koniec albumu. Czemu tak długo mu to zajęło? Znalezienie Jokera, dla kogoś, kto nie raz wpakował go do Arkham nie powinno być takim wyzwaniem? Końcówka wyraźnie pokazuje, że kiedy Nietoperz zacznie działać to nie ma problemu z powstrzymaniem szaleńca. To jest chyba największy zgrzyt w Jokerze. Do czasu pojawienia się Batmana nie było istotne, co się z nim działo, ale kiedy już się zjawia, to czytelnik zastanawia, czemu następuje to tak późno. Rozczarowuje również końcowy banał, że tylko Batman może powstrzymać Jokera.

Pod koniec coraz mniej istotna staje się też postać narratora. W końcowym starciu Batmana z Jokerem w tle rozgrywa się dramat Frosta, który mimo ostrzeżeń za późno zdał sobie sprawę, że Joker nigdy nie działa racjonalnie i chociaż Johnny cały czas prowadził czytelnika przez opowieść to, kiedy nadchodzi jej koniec, zapominamy o nim, a w pamięci mamy tylko szalonego Jokera.

Ocena: 4,5 nietoperka

Autor: Q

Wydanie powstało na podstawie komiksu: JOKER (2008).


 

Kalendarium

Sonda

Najlepszy okładka (Bronze Age):

Sonda

Najlepszy okładka (Golden & Silver Age):