.: Strona Główna
 .: Forum
 .: O Stronie
 .: Dołącz do BatCave
 .: Wyszukiwarka


 .: Batman: The Movie
 .: Catwoman

 .: Batman
 .: Batman Returns
 .: Batman Forever
 .: Batman & Robin

 .: Batman Begins
 .: The Dark Knight
 .: The Dark Knight Rises

 .: Batman: Mask of the
 Phantasm
 .: Batman & Mr. Freeze:
 Subzero
 .: Batman & Superman:
 The World Finest
 .: Batman Beyond:
 Return Of The Joker
 .: Batman: Mystery of
 the Batwoman
 .: Batman: Gotham
 Knight

 .: Zawieszone
 .: Fanfilms


 .: Seriale Animowane
 .: Seriale TV


     .: STRONA GŁÓWNA :: ARCHIWUM :: SIERPIEŃ 2008 :.
Polska prasa o "Mrocznym Rycerzu". Ciąg dalszy TDK icon
Dodano: 08-08-2008, 19:18 Autor: Woland
We wczorajszym newsie mogliście przeczytać pełne recenzje i artykuły dotyczące "Mrocznego Rycerza". Dzisiaj zrobiliśmy mały przegląd prasy i wybraliśmy najciekawsze fragmenty opinii rodzimych recenzentów. Poniżej przeczytacie pokrótce, jak polska krytyka przyjęła najnowszy film w reżyserii Christophera Nolana.

"Mroczny Rycerz" to arcydzieło filmu rozrywkowego i dowód na to, że to, co najciekawsze w kinie, wcale nie dzieje się na jego obrzeżach. (...) To kino pełną gębą, które niesie silny ładunek emocji tradycyjnie zastrzeżonych dotąd dla filmów artystycznych. (...) Patrząc jednak na rozmazany, niepokojący makijaż klauna na twarzy Heatha Ledgera, nie ma się wątpliwości, że "Mroczny Rycerz" jest oddalony o lata świetlne od chłopięcej bujdy o człowieku nietoperzu, że rozrywkowe kino wkracza na nowe drogi. Nerwowo oblizujący usta smutny klaun zrywa pakt między twórcami a widzami o umowności komiksowego kina. Obserwując go dwie i pół godziny na ekranie, widz jest gotów uwierzyć, że rzeczywiście istnieje coś takiego jak wcielone, czyste zło.
Magdalena Michalska, Dziennik. Polska. Europa. Świat

Nolan nakręcił film pomysłowy, pełen brawurowo zainscenizowanych scen i efektownych zwrotów akcji, ale zarazem inteligentnie wpisał w widowiskową konwencję całkiem poważne etyczne dylematy. Konflikt dobra i zła nie jest tu ani prosty, ani jednoznacznie czarno-biały. Przeciwnie, to ambiwalencje i szarości stanowią zasadniczą oś filmu. Zło w uosobieniu Jokera wymyka się logice, staje się zasadą świata, papierkiem lakmusowym dla chaotycznej konstrukcji stawiającej pod znakiem zapytania wszelkie wartości. Nolan nie do końca wymknął się schematom kina akcji, momentami popada też w przesadną sieriozność, rozmienia ambiwalencje na banalne w istocie i powtarzane do znudzenia hasła o młodych idealistach żyjących dostatecznie długo, by stać się łotrami.
Wojciech Kałużyński, Kultura/ Dziennik. Polska. Europa. Świat

Christopher Nolan wykonał dobrą robotę. Pogodził komiksowe kino akcji z dylematami moralnymi rodem z czarnego kryminału. (...) Nolan pokazuje, że bohaterstwo jest sztuką podejmowania decyzji, których nikt inny nie odważyłby się podjąć. W "Mrocznym Rycerzu" oznacza to wybór mniejszego zła. I właśnie ta refleksja bliższa jest duchowi czarnego kryminału niż komiksowej superprodukcji. Każdy w filmie Nolana sam musi rozstrzygnąć, gdzie leży granica w walce ze zbrodnią i występkiem; każdy musi sobie ubrudzić ręce. Oczywiście nie jest to kino moralnego niepokoju. Akcja pędzi bez wytchnienia. Aluzje polityczne, głębsze refleksje pojawiają się na chwilę i znikają w natłoku efektownych konfrontacji i eksplozji. Cierpi na tym również dramaturgia. Bywa, że w nawale atrakcji napięcie siada. Nie wszystkie wątki składają się w logiczną całość. Mimo wszystko fabuła wciąga. To inteligentna rozrywka. Film jest mroczny - nie ma nic wspólnego z kinem familijnym, zwłaszcza że reżysera najbardziej fascynuje Joker.
Roman Rogowiecki, Rzeczpospolita

Kontynuacja losów Człowieka-Nietoperza imponuje zarówno spektakularnym rozmachem inscenizacji, jak i filozoficznym podtekstem , sugerującym niecne korzenie ludzkich zachowań. (...) Chociaż nominalnym bohaterem filmu jest Batman, to de facto główną atrakcję stanowi Joker, czarny charakter brawurowo zagrany przez Heatha Ledgera. (...) Można go uznać za uosobienie zła, ale w dużej mierze jest on też symetryczną odwrotnością Batmana - krzywym zwierciadłem mrocznej strony ludzkiej duszy. (...) Jakkolwiek by traktować komiksowe korzenie "Mrocznego Rycerza", to na pewno nie jest to film dla dzieci. I nie chodzi przy tym tylko o ilość ekranowej przemocy, ale o ogólny wydźwięk ekranowych konfliktów. Widać, że obok komiksowej perfekcji równie ważną kwestią reżyserskich poszukiwań jest uporczywe grzebanie w zakamarkach natury ludzkiej. Jak na gatunek z definicji rozrywkowy, film Nolana jest zaskakująco refleksyjny. I to skutecznie.
Zbigniew Banaś, Film

Reżyser za pomocą podobnych środków opowiada ciąg dalszy historii zapoczątkowanej trzy lata temu. Jest więc i surowość formy, są uproszczenia w gotyckim komiksowym świecie. Jest urealniona wizja graficznego pierwowzoru, sprawiająca, że postacie z kart komiksu ożywają na ekranie, stając się dodatkowo niezwykle wiarygodne. (...) Drobne przykładowe uwagi nie zmieniają faktu, że z zalet tego filmu stworzyć można całą litanię. Co czyni najnowszą odsłonę przygód Batmana zdecydowanie najlepszą produkcją z tym bohaterem w roli głównej oraz – nie będzie inaczej - największym kasowym hitem roku, który na szczyty światowych boxoffisów w pełni (podkreślić wężykiem) zasługuje.
Przemysław Drożdż, Stopklatka

"Mroczny Rycerz" to popis jednego aktora. Grający Joker Heath Ledger ociera się o geniusz. Dech w piersiach zapierają zdjęcia betonowo-szklanej dżungli i niezbyt mocno podrasowane komputerowo efekty specjalne. Zachwycą, ale i zmrożą krew w żyłach brutalne koncepty Jokera: zwróćcie szczególną uwagę na trick z ołówkiem, mistrzowski napad na bank i wysadzanie szpitala. Ale mimo że na ekranie jest co oglądać, to zdecydowanie nie ma przed czym bić pokłonów, które hojnie oddają krytycy zza oceanu. Problemem jest ślimacząca się bezlitośnie akcja, pretensjonalne dialogi i porzucenie komiksowej formuły. Czy tego chcecie, czy nie, Batman to teraz bohater sensacyjnego filmu, człowiek z krwi i kości.
Karolina Szmytko, Gazeta Krakowska

Zapierające dech w piersiach, chwilami przytłaczające wielkie filmowe widowisko. Kino najwyższych lotów. (...) kolejna filmowa odsłona przygód Batmana rozpoczyna się niczym rasowy dramat sensacyjny - znakomitą, pełną smaczków, sceną napadu na bank. Z każdą kolejną sceną coraz bardziej staje się emocjonującym, zrealizowanym z niezwykłą maestrią filmem akcji. Klasycznych schematów produkcji o superbohaterze jest tu stosunkowo niewiele, pojawiają się w drugiej części filmu i są jego zdecydowanie najsłabszym elementem. (...) O kreacji Heatha Ledgera mówiło się już od dawna. Niestety, najczęściej ze względu na tragiczną śmierć tego znakomitego aktora. Tymczasem to, co zdążył pokazać na ekranie po prostu powala. Jego Joker ma zniewalający, magnetyczny wręcz urok. Jest odpychający i fascynujący jednocześnie. To jedna z najlepszych ról złoczyńców w historii kina. Z pewnością zasługuje na Oscara.
Tomasz Lada, TeleTydzień

Reżyser Christopher Nolan mistrzowsko rozgrywa tutaj nasze stereotypowe oczekiwania, na długo przed finałem prowadzi nas nawet przez coś w rodzaju happy endu. (...) Nie mamy tu łopatologicznie czarno-białego schematu. Ba, nawet oczekiwania, które mogliśmy mieć w głowach przed wejściem na seans, rozpadają się podczas projekcji - zamachy Jokera okazują się bowiem elementem okrutnego eksperymentu mającego wykazać, że wystarczy "jeden zły dzień", by dowolnego praworządnego obywatela zamienić w mordercę. (...) Jeśli Heath Ledger jako Joker ich u kogoś nie wywołuje, to czas zapisać się na wizytę u jakiegoś lekarza z Arkham, bo to może być groźny objaw zaniku instynktu samozachowawczego.
Wojciech Orliński, Gazeta Wyborcza

(...)"Batman - Początek" to jedynie zapowiedź tego, czym reżyser postanowił uraczyć nas w drugiej części. "Mroczny Rycerz" oszałamia i rzuca na kolana. Dosłownie. (...) Zapomnijcie o Jacku Nicholsonie w wersji Tima Burtona! W "Mrocznym Rycerzu" zobaczycie prawdziwego arcyłotra: przerażającego psychopatę, który zgodnie ze swoim przydomkiem potrafi być także groteskowy. Film Christophera Nolana to arcydzieło. Jeżeli go przegapicie, ominie Was najlepsza premiera tego roku! Wstyd nie obejrzeć.
Krzysztof Lipka-Chudzik, TeleŚwiat

"Mroczny Rycerz" to już nie adaptacja komiksu, ale mocny i depresyjny film sensacyjny. To najbardziej oryginalny "Batman" od lat.
Robert Ziębiński, Newsweek Polska

"Mroczny Rycerz" to opowieść o dzisiejszych nastrojach Amerykanów - niepewności, lęku i pesymizmie. (...) Aluzje są czytelne - Gotham to Bagdad, siła nie rozwiązuje niczego, demokratyczny i popularny może się przekształcić w dyktatora, a bohater w zbrodniarza. Sam Nolan nie broni się przed interpretacją swego filmu przez pryzmat współczesnych niepokojów i dylematów, a nawet polityki.
Tomasz Zalewski, Polityka
Powrót do newsów

Dodano: 08-08-2008, 22:41 | Autor: Alvaro
Hell yeah !

Wpisz hello:
Nick:
E-mail: (opcjonalnie)

| Zapomnij
Content Management Powered by CuteNews




WAK - Serwis Komiksowy
Spider-Man Online

Punisher - Serwis o Punisherze
The Truth about The X-Files





© Copyright 2003 and 2012 by BatCave. Wszelkie prawa zastrzeżone
Batman is registered trademark of DC Comics, Warner Bros.

Projekt i wykonanie: myspace.com/WebMastaMajk