.: Strona Główna
 .: Forum
 .: O Stronie
 .: Dołącz do BatCave
 .: Wyszukiwarka


 .: Batman: The Movie
 .: Catwoman

 .: Batman
 .: Batman Returns
 .: Batman Forever
 .: Batman & Robin

 .: Batman Begins
 .: The Dark Knight
 .: The Dark Knight Rises

 .: Batman: Mask of the
 Phantasm
 .: Batman & Mr. Freeze:
 Subzero
 .: Batman & Superman:
 The World Finest
 .: Batman Beyond:
 Return Of The Joker
 .: Batman: Mystery of
 the Batwoman
 .: Batman: Gotham
 Knight

 .: Zawieszone
 .: Fanfilms


 .: Seriale Animowane
 .: Seriale TV


     .: FILMY :: BATMAN & ROBIN :: EKIPA :.
| O FILMIE | PRODUKCJA | EKIPA | MUZYKA | RECENZJE | PLAKATY | GALERIE | ZWIASTUNY |
| ARTYKUŁY | KOSTIUMY | CHARAKTERYZACJA I FRYZURY | GOTHAM | POJAZDY I GADŻETY |
| CASTING | OSTATNIE SŁOWO | EFEKTY BARDZO SPECJALNE | SCENY USUNIĘTE | NAGRODY |
| ADAPTACJA KOMIKSOWA | KSIĄŻKA | BOX OFFICE | CIEKAWOSTKI | BŁĘDY I POMYŁKI |

Reżyseria: Joel Schumacher
Scenariusz: Akiva Goldsman

Produkcja: Peter Macgregor-Scott, Mitchell E. Dauterive
Producenci wykonawczy: Benjamin Melniker, Michael E. Uslan
Współproducent:William M. Elvin

Kierownictwo artystycze: Geoff Hubbard, James Hegedus

Zdjęcia: Stephen Goldblatt
Muzyka: Elliot Goldenthal
Montaż: Mark Stevens, Dennis Virkler
Kostiumy: Ingrid Ferrin, Robert Turturice
Casting: Mali Finn
Scenografia: Barbara Ling
Dekoracja wnętrz: Dorree Cooper
Charakteryzacja: Jeff Dawn, Ve Neill, David B. Miller

Dźwięk: Lance Brown
Montaż dźwięku: John Leveque, Bruce Stambler, Anthony Milch i inni
Montaż efektów dzwiękowych: Gordon Ecker, Glenn Hoskinson, John Leveque, William L. Manger, Steve Mann, Steve Nelson, Jay Nierenberg, Kim Secrist, Shawn Sykora i inni

Kierownictwo nad efektami specjalnymi: John P. Cazin, Michael Gaspar, Ken Mieding, David Stump
Kierownictwo nad efektami wizualnymi: John Dykstra




Reżyser JOEL SCHUMACHER jest w tej chwili jednym z najbardziej popularnych reżyserów w Ameryce. Jego ostatnie trzy filmy - udane adaptacje powieści Johna Grishama Klient i Czas zabijania, a także niedawne przygody Czarnego Rycerza Gotham City Batman Forever - zarobiły 100 milionów dolarów w samych tylko Stanach. Batman Forever okrzyknięto w Ameryce filmem roku 1995. Z filmów Schumachera przebija niezwykła dbałość o przekazanie specyficznej atmosfery i najdrobniejszych niuansów psychologicznych. W filmie Ognie Świętego Elma (Schumacher był autorem scenariusza) wystąpiła cała plejada młodych, utalentowanych aktorów: Emilio Esterez, Rob Love, Ally Sheedy, Andrew McCarthy i Demi Moore. W filmie Lost Boys, z udziałem Jasona Patricka i Kiefera Sutherlanda, Schumacher w niezwykły sposób połączył elementy komedii i horroru. Cousins z kolei to subtelna, romantyczna komedia z Tedem Dansonem, Isabellą Rossellini i Sean Young w rolach głównych. Następny film Linia życia The Flatliners, z udziałem takich gwiazd jak: Kiefer Sutherland, Julia Roberts, Kevin Bacon i Olivier Platt był stylową, surrealistyczną opowieścią z pogranicza nauki i spirytualizmu.
Julia Roberts zagrała też w kolejnym filmie Schumachera Za wcześnie umierać. Potem Schumacher nakręcił Upadek, z Michaelem Douglasem w roli głównej - wstrząsający thriller, który rozgrywa się w dusznej scenerii wielkiego miasta. Jego dwa filmy oparte na powieściach Grishama zostały uznane za najlepsze adaptacje dzieł tego autora. W Kliencie zagrały takie gwiazdy jak Susan Sarandon i Tommy Lee Jones. A w wielkim przeboju 1996 roku, filmie Czas zabijania, mogliśmy oglądać Sandrę Bullock, Samuela Jacksona, Kevina Spacey, Kiefera Sutherlanda, Brendę Fricker i Donalda Sutherlanda.
Schumacher urodził się i wychował w Nowym Jorku, gdzie studiował projektowanie w Parsons School of Design. Karierę w show businessie rozpoczął jako reżyser artystyczny reklamówek telewizyjnych. Następnie pracował jako projektant kostiumów do takich filmów jak: Śpioch i Wnętrza Woody Allena oraz The Last of Sheila Herberta Rossa i Blume in Love Paula Mazursky'ego. Jeszcze później zaczął pracować jako scenarzysta. Jest autorem scenariuszy do musicalu Sparkle i komedii Car Wash. Reżyserskim debiutem Schumachera był telewizyjny film The Virginia Hill Story. Po nim nastąpił wielokrotnie nagradzany Amateur Night at the Dixie Night and Grill. Na dużym ekranie Schumacher zadebiutował filmem Mama się zmniejsza z Lily Tomlin. Następnie nakręcił DC Cab, do którego sam napisał scenariusz.

Producent PETER MACGERGOR-SCOTT także pracował nad Batman Forever. W 1993 roku był współproducentem realizowanego dla Warner Bros. i nominowanego do Oskara Ściganego z Harrisonem Fordem i Tommy Lee Jonesem, który za swą rolę otrzymał Oskara.
MacGregor-Scott przeniósł się do Stanów z ojczystej Anglii w 1970 roku. Jeszcze w tym samym roku wyprodukował swój pierwszy film Ride The Tiger. Na samym początku swej kariery MacGregor - Scott wyprodukował dwa filmy - przeboje z parą komików Cheech & Chong oraz obraz Born in East L.A.. Potem był producentem filmów akcji ze Stevenem Seagalem Wybraniec śmierci, Out For Justice i popularnego Liberatora. MacGregor ma też na swoim koncie produkcję nakręconego dla Warner Bros. filmu Black Beauty w reżyserii Caroline Thompson, który zdobył sobie wysokie noty wśród krytyki.

Dla scenarzysty AKIVY GOLDSMANA to już czwarty film, który kręci z Schumacherem. W ich wspólnym dorobku znajdują się prawdzie kinowe przeboje: Klient, Batman Forever i Czas zabijania.
Goldsman stał się rozchwytywanym autorem po tym jak napisał scenariusz do filmu Bruce'a Beresforda Silent Fall. Goldsman urodził się na nowojorskim Brooklynie. Ukończył Wesleyen University, a dyplom z pisania twórczego zrobił na New York University.
W swych planach Goldsman ma scenariusz do telewizyjnego filmu science - fiction Lost In Space (w reżyserii Stephena Hopkinsa), którego realizacja przewidziana jest na rok 1997.

Producenci zarządzający BENJAMIN MELNIKER i MICHAEL E. USLAN mają w swym dorobku Batmana, Batman Returns i Batman Forever, a także animowany film Batman: Mask of the Phantasm. Melniker i Uslan (wraz z DIC Entertainment) byli producentami rysunkowego show Where On Earth Is Carmen Sandiego? Film ten był nominowany do nagrody Emmy za najlepszy serial animowany. Obecnie Melniker i Uslan przygotowują się do realizacji filmu fabularnego opartego na Carmen Sandiego i serialu Terry and the Pirates.
Melniker, zanim stał się partnerem Uslana, pracował przez 30 lat dla MGM. Przeszedł tam wiele szczebli i stanowisk, by w końcu stać się wice-prezydentem firmy i członkiem zarządu. Wyprodukował wtedy filmy Mitchell i Shoot.
Michael Uslan jest znawcą komiksów. W 1971 roku prowadził pierwszy akademicki kurs o komiksach na Indiana University. Jest też autorem 12 książek o komiksach i pop - kulturze oraz autorem scenariuszy do serii komiksów DC Batman&The Shadow i Terry and the Pirates.

Koproducent filmu WILLIAM M. ELVIN był producentem stowarzyszonym i asystentem reżysera przy realizacji Czasu zabijania. Tę drugą funkcję pełnił też podczas produkcji Batman Forever. Elvin był też producentem (associate producer) filmów My Life i Sneakers. Jako pierwszy asystent reżysera Elvin nakręcił m.in.: Ace Ventura: Zew natury, The Santa Clause, City Slickers II.

Autor zdjęć STEPHEN GOLDBLATT jest laureatem nominacji do Oskara za swe wspaniałe dzieło - zdjęcia do Batman Forever. Goldblatt rozpoczynał swą karierę jako choreograf i dokumentarzysta (nakręcił mnóstwo filmów dokumentalnych w Anglii).
W swoim dorobku Goldblatt ma nominację do Oskara za zdjęcia do Księcia Przypływów. Jest on także autorem zdjęć do takich filmów jak: Striptease, Raport Pelikana, do dwóch części Zabójczej broni i The Cotton Club.

Scenograf BARBARA LING także była w ekipie kręcącej Batman Forever. Zaczynała w teatrze, gdzie opracowywała scenografię i oświetlenie do ponad 200 przedstawień. W jej dorobku teatralnym znajdują się m.in.: Romeo & Juliet, A Winters Tale, James Joyce's Women i Two By Brecht. Przygodę w filmie zaczęła od współpracy z Diane Keaton m.in. przy jej reżyserskim debiucie Heaven.
Na swym koncie Ling ma scenografię do takich filmów jak: True Stories, The Doors, V.I. Warshawski, Smażone Zielone Pomidory i With Honors. Pracowała też z Joelem Schumacherem przy filmie Upadek.
Ling zajmowała się też projektowaniem scenografii do wielu tras koncertowych muzyków rockowych (m.in. do światowej trasy Roberta Byrne'a). W 1990 roku opracowała też sale wystawowe do ekspozycji stałych w Children's Museum w Los Angeles.

Montażysta DENIS VIRKLER powraca do pracy z Schumacherem po tym, jak wziął udział w realizacji Batman Forever. Virkler był dwukrotnie nominowany do Oskara w 1990 za Polowanie na Czerwony Październik i w 1993 za Ściganego.
Swój pierwszy film zmontował w 1976 roku. Był to horror Burnt Offerings. Od tamtego czasu pracował przy Continental Divide, Park Gorky'ego, The River, Rat, Liberator i ostatnio The Devil's Own z Harrisonem Fordem i Bradem Pittem.

Kompozytor ELLIOT GOLDENTHAL już po raz trzeci podejmuje współpracę z Joelem Schumacherem. Ich poprzednie wspólne filmy to Batman Forever i Czas zabijania, za który Goldenthal był nominowany do nagrody Grammy.
Goldenthal zajmuje się nie tylko twórczością filmową, komponuje również utwory na orkiestrę, do teatru i opery. Jego ścieżka dźwiękowa do Wywiadu z wampirem przyniosła mu nagrodę Złotego Globu i nominację do Oskara. Chicago Film Critics nagrodzili jego oryginalne kompozycje do Gorączki Michaela Manna. W dorobku Goldenthala znajdują się kompozycje m.in. do: Michaela Collinsa Neila Jordana i Drugstore Cowboy Gus Van Santa. W 1988 roku zlecono mu skomponowanie utworu dla uczczenia 70 rocznicy urodzin Leonarda Bernsteina. Utwór, o którym mowa, Shadow Play Scherzo został wykonany przez Brooklyn Philharmonic Orchestra w nowojorskim ratuszu. Tej jesieni będzie miał swą premierę koncert na trąbkę, który Goldenthal skomponował dla Wyntona Marsalisa. Podjął się też napisania baletu do Otella, którego premiera jest przewidziana na 1997 rok.
Goldenthal ukończył wydział kompozytorski Manhattan School of Music pod kierownictwem Aarona Coopelanda i Johna Corigliano. Jest laureatem licznych nagród.

Nadzorujący efekty specjalne JOHN DYKSTRA również brał udział w realizacji Batman Forever. Dykstra zaczynał od pracy przy efektach specjalnych jako asystent. Jego pierwszym filmem był nakręcony w 1971 roku obraz science-fiction Silent Running. W 1977 roku Dykstra nadzorował efekty specjalne w Gwiezdnych wojnach Lucasa, za co dostał 2 Oskary. Otrzymał też specjalną nagrodę naukowo-techniczną za wynalezienie i opracowanie Dykstrafleksu - systemu kontroli kamer. Dykstra kierował też firmą Lucasa Industrial Light and Magic. Później założył własną firmę Apogee, pod szyldem której wyprodukował kilka filmów. W swoim dorobku Dykstra ma m.in.: Firefox, Invaders From Mars i Moja Macocha Jest Kosmitką .

BOB RINGWOOD projektował kostiumy do wszystkich filmów o Batmanie. Swe pierwsze kostiumy stworzył do filmu The Corn Is Green George'a Cukora z Katharine Hepburn w roli głównej. John Boorman zlecił mu wykonanie kostiumów do średniowiecznego filmu fantasy Excalibur, a David Lynch - do fantastyczno-naukowej Dune. Ringwood stworzył prawie 10.000 kostiumów do filmu Stevena Spielberga Imperium Słońca. Jego wysiłek przy tym filmie został uhonorowany nominacją do Oskara.
W dorobku Ringwooda znajdują się też kostiumy do takich filmów jak: Kontrakt rysownika, Obcy 3 - Decydujące starcie, Demolka, Cień oraz do William Shakespeare's Romeo and Juliet z Leonardo Di Caprio i Claire Danes.

Australijska projektantka kostiumów INGRID FERRIN już po raz piąty podejmuje współpracę z Joelem Schumacherem. Ich poprzednie wspólne filmy to telewizyjny 2000 Malibu Road i kinowe: Klient, Batman Forever i Czas zabijania.
Ferrin zaczynała jako garderobiana i projektantka w Balecie Australijskim. Jako projektantka filmowa zadebiutowała obrazem Cool As Ice, po którym przyszły Love At Large, Golden Gate, Klient, Born To Be Wild, Batman Forever (współpracowała z Ringwoodem) i Czas zabijania.

Drugi reżyser, PETER MACDONALD, ma w swym dorobku pierwszego Batmana Tima Burtona, w którym także był reżyserem pomocniczym oraz kamerzystą. Ten brytyjski filmowiec reżyserował Rambo 3, Mo' Money i Nie Kończącą się opowieść 3. Dla telewizji MacDonald nakręcił Kroniki młodego Indiany Jonesa i The Phantom Train of Doom oraz Opowieści z krypty.
MacDonald przeszedł przez wiele szczebli filmowej kariery. Był m.in. operatorem w filmach Ragtime, Morderstwo w Orient Expresie, Powrót Różowej Pantery, O Jeden Most za Daleko, Park Gorky'ego, Superman, Yenti i Kabaret. Jako drugi reżyser i kamerzysta ma na swoim koncie takie filmy jak: Rambo: Pierwsza Krew i Tango & Cash. Był również drugim reżyserem filmu Imperium kontratakuje.

Koordynator kaskaderów RONNIE RONDELL ma w swoim dorobku m.in.: Stację arktyczną Zebra i Star Trek: First Contact. Rondell był też koordynatorem kaskaderów w Planecie małp, Aniołkach Charliego (był tam też reżyserem pomocniczym) i Dynastii. Koordynator kaskaderów PAT E. JOHNSON jest światowej klasy karateką. Zaczynał jako kaskader u samego Bruce'a Lee w Wejściu smoka. Był autorem choreografii w Force Five, Ostatnim ninja, The Punisher i wielu innych. Nadzorował grę kaskaderów m.in. w filmie Mortal Kombat i filmach z serii Karate Kid. Johnson wyreżyserował też Mortal Kombat Live Action Stage Show.

Twórca Batmana BOB KANE wymyślił go jeszcze w swej młodości. Urodził się w Bronxie, w Nowym Jorku i zaczynał jako rysownik komiksów. Batmana wymyślił razem z kolegą Billem Fingerem w 1939 roku. Kane nie rysuje komiksów od 1966 roku. Poświęcił się za to animacji, malarstwu i innym zajęciom (łącznie z napisaniem biografii Batman & Me). Ciągle pozostaje bardzo oddany swemu najbardziej znanemu dziełu i jego fanom.

Na podstawie materiałów dystrybutora z sierpnia 1997 roku


P O P R Z E D N I A  S T R O N A




WAK - Serwis Komiksowy
Spider-Man Online

Punisher - Serwis o Punisherze
The Truth about The X-Files






© Copyright 2003 and 2012 by BatCave. Wszelkie prawa zastrzeżone
Batman is registered trademark of DC Comics, Warner Bros.

Projekt i wykonanie: myspace.com/WebMastaMajk