.: Strona Główna
 .: Forum
 .: O Stronie
 .: Dołącz do BatCave
 .: Wyszukiwarka


 .: Batman: The Movie
 .: Catwoman

 .: Batman
 .: Batman Returns
 .: Batman Forever
 .: Batman & Robin

 .: Batman Begins
 .: The Dark Knight
 .: The Dark Knight Rises

 .: Batman: Mask of the
 Phantasm
 .: Batman & Mr. Freeze:
 Subzero
 .: Batman & Superman:
 The World Finest
 .: Batman Beyond:
 Return Of The Joker
 .: Batman: Mystery of
 the Batwoman
 .: Batman: Gotham
 Knight

 .: Zawieszone
 .: Fanfilms


 .: Seriale Animowane
 .: Seriale TV


     .: FILMY :: BATMAN: MASKA BATMANA :: MUZYKA :.
| O FILMIE | TWÓRCY | OBSADA | MUZYKA | RECENZJE | PLAKATY | GALERIE | ZWIASTUNY |
| ADAPTACJA KOMIKSOWA | NAGRODY | BOX OFFICE | CIEKAWOSTKI | BŁĘDY I POMYŁKI |

Original Motion Picture Soundtrack

KOMPOZYTOR MUZYKI: Shirley Walker
ORKIESTRATORZY: Ian Walker, Lolita Ritmanis, Peter Tomashek, Harvey R. Cohen, Michael McCuistion, Larry Rench
DATA WYDANIA: 14 grudnia 1993
WYDAWCA: Reprise Records
CZAS TRWANIA: 34:05 min.

01. MAIN TITLE (1:34)
02. THE PROMISE (0:43)
03. SKI MASK VIGILANTE (3:00)
04. PHANTASM'S GRAVEYARD MURDER (3:35)
05. FIRSTLOVE (1:32)
06. THE BIG CHASE (5:28)
07. A PLEA FOR HELP (1:51)
08. THE BIRTH OF BATMAN (4:15)
09. PHANTASM AND JOKER FIGHT (4:03)
10. BATMAN'S DESTINY (3:42)
11. I NEVER EVEN TOLD YOU (4:21) - Tia Carrere

Dla wielu osób, którym muzyka związana z Batmanem kojarzyła się dotąd z Danny'm Elfmanem film animowany Batman: Mask of the Phantasm mógł być pod tym względem pewnego rodzaju zaskoczeniem. W końcu przecież to Elfman skomponował muzykę do dwóch filmów Burtona, on stworzył charakterystyczny temat przewodni i to on na jego bazie napisał muzykę do czołówki otwierającej trzy sezony odcinków serialu animowanego Batman: The Animates Series.

Początkowo, według zamierzeń twórców wyżej wspomnianego serialu, to właśnie etatowy kompozytor muzyki niemalże do wszystkich filmów Tima Burtona miał zająć się oprawą muzyczną do tejże kreskówki. Ostatecznie skończyło się na tym, że Elfman skomponował tylko muzykę do sekwencji otwierającej, a producenci zaczęli szukać na jego miejsce kogoś innego. Lecz nie musieli szukać zbyt daleko, ponieważ wybór padł na Shirley Walker, która wcześniej współpracowała z Elfmanem przy kilku filmach, wśród których był też Batman z 1989 roku.

Walker zajęła się kierownictwem muzycznym i stworzyła muzykę do większości odcinków The Animates Series. Nic więc dziwnego, że to właśnie jej powierzono napisanie partytury do pełnometrażowego filmu animowanego. U nas pani Walker może być kojarzona przede wszystkim (mimo, że o tym nawet nie wiemy) z telewizyjnym Flashem, kreskówką Animianiacy czy serialem science-fiction Gwiezdna Eskadra (Space Above and Beyond) emitowanym u nas swego czasu przez Polsat.

Shirley Walker Wracając jednak do omawianej płyty, osoby które oglądały film zgodnie twierdzą, że jego największym smaczkiem jest oprawa muzyczna Shirley Walker - i jest to jak najbardziej trafne określenie! To właśnie muzyka tworzy tutaj niepowtarzalny nastrój, nadaje całemu obrazowi głębi i wyniosłości, przez co staje się on bardziej mroczniejszy i poważniejszy. Momentami muzyka jest wprost tak niesamowita, że z ekranu aż powiewa grozą i tajemnicą, której w takiej postaci trudno doszukać się u Elfmana. Oto, co kompozytorka mówi o swoim dziele i filmie: "Pod względem twórczym poproszono mnie o zrobienie tego co robiłam przy serialu animowanym. Brzmienie muzyki ciągle pasowało do postaci Batmana, a twórcy serialu byli z tego zadowoleni. Budżet jaki otrzymał film był porównywalny z budżetem większego filmu fabularnego. Studio Warner Bros. dało pełne wsparcie finansowe potrzebne do stworzenia muzyki. Film padł w ostatniej chwili ofiarą polityki studia i nie został jak to wcześniej planowano wypuszczony w przełomowym okresie świąt Bożego Narodzenia, z obawy przed tym, że mógł konkurować z innymi filmem studia Warner Bros., którego premiera miała odbyć się w tym samych ramach czasowych okresu szkolnych ferii świątecznych. Była to najprawdopodobniej najlepsza muzyka filmowa jaką udało mi się napisać. Film Mask of the Phantasm okazał się fantastycznym doświadczeniem. Warner Bros. powierzyło mi wspaniałą orkiestrę, miałam czas oraz entuzjastyczne wsparcie każdej osoby, która pracowała przy serialu. To było dla mnie bardzo emocjonujące".

Płyta składa się z jedenastu utworów, w skład których wchodzi dziesięć kompozycji Shirley Walker oraz piosenka pt. I Never Even Told You w wykonaniu Tiai Carrere'y. Niemal wszystkie kawałki ułożone są w chronologicznej kolejności (wyjątek stanowi The Big Chase). Co ciekawe partytura nie ma głównego tematu przewodniego, nie pojawia się ani ten autorstwa Elfmana ani ten kompozycji Walker z muzyki do serialu. Momentami o ucho odbija się tylko temat Jokera, a tak to cała muzyka jest zupełnie świeża. Kompozytorka stworzyła nowe brzmienie dla animowanego Batmana nie opierając się całkowicie na serialu telewizyjnym, ale też nie odcinając się od niego.

Krążek, podobnie jak film, rozpoczyna się od mocnego uderzenia - The Main Title. Naszym oczom (i uszom) ukazuje się miasto Gotham; kamera jedzie pomiędzy wysokimi wieżowcami oświetlonej i tętniącej życiem metropolii, a wygenerowane przez komputer unoszące się w powietrzu opary dymów i mroczne cienie zaczynają ożywać. Dudnienia bębnów dają wrażenie grzmotów piorunów, a grające w tle skrzypce zapowiadają zbliżającą się "burzę" wydarzeń. Nagle niczym jak w dramacie antycznym robrzmiewa chór, który towarzyszy nam niemal przez nastepnych czterdzieści sekund utworu, aby nagle ustąpić miejsca fantastycznie emanującemu żalem i przemijalnością dźwiękowi powolnie ciągnących się skrzypiec i trąb, przerywanemu momentami przez "ptasi" pogwizd fletu. Kiedy już dobiegają końca początkowe napisy powracają znów "grzmoty", aby obwieścić koniec sceny. Kolejny utwór to króciutki The Promise - wspomnienie przez Bruce'a jego dawnej miłości i przeniesienie się za sprawą anielskich chórków i delikatnego dźwięku harfy na cmentarz gdzie przeznaczone będzie mu poznać Andree. Z kolei Ski Mask Vigilante obrazuje pierwszą nocną akcję Bruce'a ze złodziejami, a potem dynamiczny pościg za ciężarówką momentami przypominający marsz wojskowy wspomagany przez szybkie i charakterystyczne bębnienie.

Następnie spod kół pędzącej ciężarówki przenosimy się na ponury cmentarz - Phantasm's Graveyard Murder. Atmosferę tajemniczości buduje tutaj dające co jakiś czas o sobie znać cymbały i brzmiące jak powiew wiatru skrzypce i kontrabasy. Coraz dramatyczniej i mroczniej staje się, gdy pojawia się Phantasm i dokonuje wyroku na Buzzie Bronskim. Końcówka to szybki Tia Carrere kawałek nadający dynamizmu i ocknięcia się z zastoju scenie biegu chłopców Buzza. Dość jednak tej ponurości bo oto przenosimy się w przeszłość, a dokładnie na futurystyczną ekspozycję w Gotham World's Fair, gdzie są też młody Bruce i Andrea. First Love to najweselszy i najpogodniejszy utwór na płycie, wyrażający spokój, cisze i tworzący nastrój głębokiego uczucia oraz optymizmu. Chwilami nawet nadający magii scenie przejażdżki kolejką. Podobnie jak w utworze The Promise wyłaniające się zza mgły wspomnienia zaczynają się od bardzo ładnych i zmysłowych kobiecych chórków. The Big Chase to rozmowa Batmana z Andreą w jej mieszkaniu, przybycie Phantasm'a do domu Valestry, gdzie czeka już na niego pułapka Jokera; pościg i walka Mrocznego Rycerza z zamaskowanym zabójcą oraz tytułowy wielki pościg policji za Batmanem po dachach budynków Gotham (przepiękna, delikatna muzyka w 2:20 min. filmu rozpoczynająca nagonkę na Nietoperza; jeden z najpiękniejszych fragmentów na płycie). Zaraz po dynamicznych scenach pogoni muzyka zwalnia nabierając ciężkiego tonu obrazującego przybycie jednostek specjalnych i oblężenie przez policję szkieletu wieżowca. Końcówka The Big Chase to desperacka ucieczka Bruce'a przed ludźmi Bullock'a przyozdobiona obecnością chórów i szybkim instrumentalnym brzmieniem.

Z kolei Plea for Help to zmagania Bruce'a z samym sobą i jego rozmowa przy kamiennie milczącym grobie zamordowanych rodziców w strugach padającego deszczu - to naprawdę dobry utwór obrazujący to, co przeżywa bohater, musząc dokonać wyboru pomiędzy złożoną obietnicą, a normalnym życiem. Niestety grób milczy, ale za to muzyka Shirley Walker wyraża wszystko to, co chciałby powiedzieć gdyby umiał mówić. Ósmym utworem na soundtracku jest The Birth of Batman czyli obrazy w domu Valestry i kolejne wspomnienia Batmana: oświadczyny, odnalezienie wejścia do jaskini niedaleko rezydencji, zwrot pierścionka zaręczynowego i decyzja i przywdzianiu stroju Mrocznego Mściciela (aż skóra cierpnie kiedy Bruce po raz pierwszy zakłada maskę - po spokojnej i owiewającej w tajemnicę muzyce nagle wybuchają fanfary wspomagane przez chóry). Ogólnie bardzo przyjemny utwór mieszający w sobie dramatyzm ze spokojem z First Love. Phantasm and Joker Fights, czyli tytułowy pojedynek plus walka Batmana z Jokerem i jego śmiercionośnymi samolotami na sterowanie wśród makiet miniaturowego miasteczka.

Ostatnią pozycją ścieżki dźwiękowej jest Batman's Destiny - podniebny pojedynek Clowna i Nietoperza oraz widowiskowe zniszczenie Gotham World's Fair (znowu te fantastyczne chóry, tym razem znacznie szybciej niż normalnie). Utwór kończy się fragmentem pochodzącym z ostatniej sceny filmu, łudząco podobnym do Main Title. Stojący na krawędzi dachu Batman unosi głowę na widok pojawienia się na niebie znaku nietoperza - wspaniała heroiczna muzyka doskonale utożsamiająca się z Rycerzem Nocy i triumfalnie (może nie zupełnie do końca) kończąca film.

Autor tekstu: Woland   
















  KOMPOZYTOR: Shirley Walker
  DATA WYDANIA: 31 marca 2009
  WYDAWCA: La-La Land Records
  CZAS TRWANIA: 62:05 min.

Original Motion Picture Soundtrack [Expanded Archival Collection]

01. MAIN TITLE: BATMAN: MASK OF THE PHANTASM** (5:01)
02. THE PROMISE** (1:25)
03. SKI MASK VIGILANTE** (4:28)
04. FANCY FOOTWORK (0:40)
05. PHANTASM'S GRAVEYARD MURDER (3:52)
06. BAD NEWS* / SET TRAP* / MAY THEY REST IN PEACE* (1:51)
07. FIRST LOVE (1:59)
08. CITY STREET DRIVE* / SAL VALESTRA* / GOOD SAMARITAN*   (2:16)
09. BIRTH OF BATMAN** (6:01)
10. THE JOKER'S BIG ENTRANCE* (3:02)
11. THE BIG CHASE (5:40)
12. NOWHERE TO RUN* (2:01)
13. A PLEA FOR HELP (1:01)
14. A TALL MAN / ARTURO AND HIS PAL* / MAKES YOU WANT TO    LAUGH* / WHAT'S SO FUNNY?* (4:04)
15. ANDREA REMEMBERS* / TRUE IDENTITY* (3:18)
16. PHANTASM AND JOKER FIGHT (6:01)
17. BATMAN'S DESTINY (1:46)
18. I NEVER EVEN TOLD YOU (4:23) - Tia Carrere

UWORY DODATKOWE:

19. THEME FROM BATMAN: MASK OF THE PHANTASM (2:06)
20. WELCOME TO THE FUTURE!* (1:01)

* - wcześniej niepublikowany materiał
** - wersja rozszerzona

Przygotowana przez La-La Land Records limitowana edycja (3000 egzemplarzy) ze zremasterowną kompletną ścieżką dźwiękową spod batuty Shirley Walker. Do wydania Batman: Mask of the Phantasm - Expanded Archival Collection dołączono specjalną 20-stronicową broszurę odsłaniającą kulisy pracy nad partyturą. Na krążku zawarto ponad 27 minut niepublikowanej do tej pory muzyki pochodzącej bezpośrednio z archiwum nagrań kompozytorki.

Autor tekstu: Woland   
















  KOMPOZYTOR: Shirley Walker
  DATA WYDANIA: Brak danych
  WYDAWCA: Brak danych
  CZAS TRWANIA: 51:48 min.

The Complete Original Motion Picture Score

01. MAIN TITLE (1:35)
02. THE BAT - THE PHANTASM APPEARS (2:36)
03. BATMAN SPOTS THE PHANTASM (0:26)
04. GRAVEYARD (0:46)
05. MEETING ANDREA (0:37)
06. SKI MASK VIGILANTE (3:43)
07. SKI MASK VIGILANTE WINS THE FIGHT (0:43)
08. ANDREA VISITS BRUCE (0:39)
09. THE GRAVEYARD KILLING (3:41)
10. HEADLINES (0:27)
11. BATSIGNAL - BRUCE SEES ANDREA (1:24)
12. THINKING OF THE FUTURE (1:58)
13. IMPORTANT INTERRUPTION (0:43)
14. BRUCE VS. THE BIKER GANG (1:32)
15. A PLEA FOR HELP (1:21)
16. THE BIRTH OF BATMAN (1:32)
17. THE JOKER'S HIDEOUT (3:03)
18. THE BIG CHASE (5:30)
19. MIDNIGHT MEETING (1:20)
20. BACK TOGETHER (1:00)
21. THE PICTURE (3:03)
22. JOKER VISITS ARTIE (1:34)
23. CRAZY ARTIE (0:42)
24. THE PHONE CALL (1:27)
25. ANDREA REMEMBERS (0:45)
26. PHANTASM VISITS THE JOKER (1:53)
27. THE FAN (0:42)
28. BATMAN AND THE JOKER DUEL (2:57)
29. STOPPING THE JOKER (2:01)
30. ANDREA'S REVENGE (1:09)
31. THE LOCKET (0:41)
32. BATMAN'S DESTINY (0:57)

Oprócz oficjalnej śnieżki dźwiękowej istnieje też kompletna partytura, na której znalazły się nowe, niepublikowane na oryginalnej płycie utwory z filmu kompozycji Shirley Walker. Pełna ścieżka składa się z 32. pozycji, w skład których wchodzą zarówno te słyszane na wcześniejszej płycie (z tym wyjatkiem tylko, że niekóre z nich zostąły połączone z nowymi; zmieniono też ich nazwy), jak i nowe. Nie wiadomo, czy płyta została wydana przez kompozytorkę czy stworzyli ją fani, w każdym razie takowa istnieje.

Autor tekstu: Woland   







WAK - Serwis Komiksowy
Spider-Man Online

Punisher - Serwis o Punisherze
The Truth about The X-Files





© Copyright 2003 and 2011 by BatCave. Wszelkie prawa zastrzeżone
Batman is registered trademark of DC Comics, Warner Bros.

Projekt i wykonanie: myspace.com/WebMastaMajk