
| ADAPTACJA KOMIKSOWA | CIEKAWOSTKI | BŁĘDY I POMYŁKI |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |

![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Reżyserii trzeciego filmu o przygodach człowieka nietoperza podjął się Joel Schumacher. Zmienił się również odtwórca tytułowej roli, Keatona zastąpił Val Kilmer. Ale mimo zmian w obsadzie i na fotelu reżysera, nad całością czuwał tym razem w roli producenta twórca pierwszych filmów o Batmanie Tim Burton.
"Batman Forever" podobnie jak "Batman" ma odnosi się do momentu przełomowego w życiu Bruce'a Wayne'a - śmierci rodziców. To od tego momentu wszystko się zmieniło, a miasto Gotham otrzymało nowego obrońcę. Przeciwnikami Batmana są Zagadka i Dwie Twarze. Obaj pragną zemsty pierwszy (znakomita rola Jima Carrey'a) na Bruce Wayne ,a drugi na Batmanie. Połączenie sił przez dwóch szaleńców może być tragiczne w skutkach, ale tym razem skrzydlaty mściciel nie jest osamotniony, bo u jego boku pojawia się Robin. Dick Grayson pragnie zabić Dwie Twarze, który zabił jego rodzinę, w tym celu chce zostać partnerem Batmana. Ale Bruce nie chce narażać kolejnej osoby na takie samo życie, na jakie skazał siebie wiele lat temu, żeby to osiągnąć jest gotów zakończyć nocne łowy i być tylko Bruce'em Wayne'em i związać się z Dr. Chase Meridian. Jednakże gdy życie ukochanej kobiety jest zagrożone Batman znowu wkracza na drogę swojego przeznaczenia. Kiedy staje przed wyborem uratowania Dr. Chase Meridian i Robina, to ratuje ich oboje bo Bruce Wayne jest sobą ale także Batmanem, ale nie dlatego że tak musi być, tylko dlatego że on tak chce.
Film w doskonały sposób łączy w sobie elementy komiksu jak i kina akcji, dlatego jest on przeznaczony nie tylko dla miłośników Batmana ,ale również dla zwykłych ludzi chcących oglądnąć dobry film akcji.
W filmie Schumachera widzimy Batmana w roli Bruce Wayne a nie tylko w stroju nietoperza. Reżyser nie szczędził też efektów specjalnych dzięki którym przybliżył nam swoją wizję wszystkich pojazdów Batmana i ich wyposażenia, ale także nowy Batstrój i bezpośrednią windę z biura do jaskini.
Jednym z głównych atutów tego filmu jest ścieżka dźwiękowa z udziałem takich zespołów jak Offspring i U2. Co zaowocował nominacją do Oscara w kategorii najlepszy dźwięk, najlepszy montaż dźwięku i nominacją do Złotego Globu za najlepszą piosenkę.
![]() |
  Kiedy do kin wszedł świetny Batman Returns, producenci filmów z Batmanem byli nie zachwyceni tym, że pozwolili Timowi Burtonowi na taką swobodę. Film był mroczny i brutalny, przez co nie nadawał się zbytnio dla młodych widzów.
Nie sprzedawały się gadżety, figurki itp. a to szefów WB nie cieszyło. Zdecydowali więc, że nowy film z Batmanem będzie bardziej dla każdego. Zmieniono, reżysera (Burton został jednak producentem, co niekiedy widać) i głównego aktora.
Czy te zmiany wyszły serii na dobre? Raczej nie.
Schumacher całkowicie zmienił konwencję filmu. Zamiast mrocznego klimatu z poprzednich filmów, nowy reżyser wprowadził iście komiksową stylistykę. Tło i dekoracje są kolorowe, krzykliwe, żywcem wzięte z serialu z lat 60(którego reżyser jest pewnie fanem) .
Same Gotham jest jakby futurystyczne, pełne neonów i billboardów, ale na ulicach jeżdżą samochody z lat 30. Paradoks, czyż nie?
Scenariusz jest prosty, naiwny i pełen naprawdę idiotycznych pomysłów, za które trzeba by scenarzystów powiesić. Wątek z przeszłością jest dobry, to samo tyczy się sceny, w której bandyci napadają na dwór Wayne'a.I to już wszystko. Historia powstania Two Face jest zgodna z komiksem, ale dlaczego przerobili ją na krótki, parosekundowy flashback? Two Face starczyłby na cały film, ale o tym niżej. Riddler został kompletnie zmieniony, i to nie na lepsze. Maszyna do odgadywania myśli? Rany, nie dziwię się ludziom potem, jak mówią że komiksy są dla dzieci. Twócy filmu wprowadzili Robina, ryzykując przy tym trochę. Robin został zmieniony, jest starszy, i zyskał brata.
Zmieniono również mordercę jego rodziców, w filmie jest nim Two Face. I tylko po to, żeby Dick Grayson mógł go później ścigać. Ta intryga jest jednak mało oryginalna. Zresztą nie tylko ta.
Akcja dzieje się szybko i w tej kwestii ten film wyprzedza poprzednie. Już w pierwszej scenie jest jej więcej niż w połowie pierwszego "Batmana". Mimo to sceny walk są raczej naiwne i słabo dopracowane, a nieraz nawet śmieszne.
Na potrzeby filmu zaprojektowano nowe pojazdy - Batmobil jest bardziej podobny do tego z komiksów, ale nie może się równać z tym z filmów Burtona. Za to Samolot jest lepszy; w filmie pokazano też motorówkę.
Za muzykę odpowiedzialny jest Elliot Goldenthal. Jego temat przewodni jest utrzymany w podobnym stylu co Dannego Elfmana - podniosły, heroiczny. Z tym, że o wiele gorszy. Zresztą cała muzyka jest taka. Co się tyczy ścieżki dźwiękowej, to producenci nie mają się czego wstydzić. Z lepszych należy tu wymienić U2,Seal, The Offspring oraz Michael Hutchence (naprawdę świetny, pasujący do filmu kawałek).
Jeśli chodzi o aktorstwo to jest ono najsłabszm punktem filmu.
Val Kilmer jako nowy Batman jest może i bardziej przypomina z wyglądu swój komiksowy pierwowzór niż Keaton, ale w kwestii aktorskiej jest strasznie sztuczny i po prostu nudny .Ale na szczęście nie rzuca dowcipami i nie mówi kretyńskich uwag, co nie zmienia faktu, że mógł się bardziej wysilić. O'Donnell jako Robin może być, tylko że jest za duży. Etatowa blondynka to tym razem Nicole Kidman. Za wiele od niej nie wymagali, ale zrobiła to co do niej należy, więc nie można się jej czepiać.
A teraz najgorsza część, czyli przeciwnicy. Two Face, postać , w której jest taki ogromny potencjał, został doszczętnie zniszczony. Zamiast charyzmatycznego, tragicznego i nieszczęśliwego wroga mamy żałosną imitację Jokera z pierwszej części.
Tommy Lee Jones, aktor w sumie dobry mógł przecież zagrać tę postać po mistrzowsku! Czemu więc jest inaczej ?
To pytanie do twórców. Drugi "Super złoczyńca", Riddler,
również odbiega od komiksowego pierwowzoru, chociaż to da się przełknąć. Jim Carrey robił to co, w czym jest mistrzem, czyli wygłupiał się. Jego dowcipy nie były może na najwyższym poziomie (a kiedyś były?), ale to i tak lepsze od Two Face Jonesa.
Podsumowując, Batman Forever to zwykła, komercyjna "papka", dla mało wymagającej, amerykańskiej publiki.
Jednak trzeba przyznać, że film sporo zarobił, bo 320 milionów dolarów to suma niemała. Ale czy nie można było pójść w ślady Burtona, i zrobić film, który byłby sukcesem zarówno komercyjnym, jak i artystycznym? Nie, producentom zależało tylko na kasie, i wynajęli człowieka, który nie liczy się w ogóle z tym, co tworzy. Ale to dopiero zapowiedź koszmaru, który ujrzał światło dzienne w roku 1997, i zakończył na dłuższy czas karierę Batmana na ekranie. Dzięki, Schumacher.
![]() CZYTAJ RECENZJĘ |
Original Music From The Motion Picture WYKONAWCY: Różni DATA WYDANIA: 6 czerwiec 1995 WYTWÓRNIA: Atlantic CZAS TRWANIA: 59:26 min. 01. U2 - HOLD ME, THRILL ME, KILL ME (4:46) 02. PJ HARVEY - ONE TIME TOO MANY (2:52) 03. BRANDY - WHERE ARE YOU NOW? (3:57) 04. SEAL - KISS FROM A ROSE (3:38) 05. MASSIVE ATTACK WITH TRACEY THORN - THE HUNTER GETS CAPTURED BY THE GAME (4:06) 06. EDDI READER - NOBODY LIVES WITHOUT LOVE (5:05) 07. MAZZY STAR - TELL ME NOW (4:17) 08. THE OFFSPRING - SMASH IT UP (3:26) 09. NICK CAVE - THERE IS A LIGHT (4:23) 10. METHOD MAN - THE RIDDLER (3:30) 11. MICHAEL HUTCHENCE - THE PASSENGER (4:37) 12. THE DEVLINS - CROSSING THE RIVER (4:45) 13. SUNNY DAY REAL ESTATE - 8 (5:27) 14. THE FLAMING LIPS - BAD DAYS (4:38) |
![]() CZYTAJ RECENZJĘ |
Original Motion Picture Score Album MUZYKA: Elliot Goldenthal DATA WYDANIA: 4 lipiec 1995 WYTWÓRNIA: Atlantic CZAS TRWANIA: 44:11 min. 01. MAIN TITLES & FANFARE (1:50) 02. PERPETUUM MOBILE (0:54) 03. THE PERILS OF GOTHAM (3:01) 04. CHASE NOIR (1:45) 05. FLEDERMAUSMARSCHMUSIK (1:15) 06. NYGMA VARIATIONS (AN ODE TO SCIENCE) (6:02) 07. VICTORY (2:37) 08. DESCENT (1:07) 09. THE PULL OF REGRET (2:50) 10. MOUTH TO MOUTH NOCTURNE (2:14) 11. GOTHAM CITY BOOGIE (2:02) 12. UNDER THE TOP (5:42) 13. MR. E'S DANCE CARD (RHUMBA, FOXTROT, WALTZ & TANGO) (3:21) 14. TWO-FACE THREE STEP (2:20) 15. CHASE BLANC (1:23) 16. SPANK ME! OVERTURE (2:46) 17. HOLY RUSTED METAL (1:51) 18. BATTERDAMMERUNG (1:21) |
"Filmy Tima Burtona były znakomite, ale nie uważałem, żeby ich ślepe naśladownictwo było wskazane. Czułem, że powinniśmy stworzyć nową wersję mitu Batmana, włączając do niej niektóre elementy, stworzone przez Tima."
Reżyser JOEL SCHUMACHER |
![]() |
TYTUŁ POLSKI: BATMAN FOREVER
GATUNEK: Akcja/ Przygodowy/ Fantasy
BUDŻET: 100 milionów dolarów
CZAS PROJEKCJI: 121 minut
REŻYSERIA: Joel Schumacher
POMYSŁ HISTORII: Lee i Janet Scott Batchlerowie
SCENARIUSZ: Lee i Janet Scott Batchlerowie, Akiva Goldsman
STUDIO: Warner Bros. Pictures
DYSTRYBUTOR W POLSCE: Warner Bros. Poland
STRONA OFICJALNA: WarnerVideo.com
OFICJALNA POLSKA STRONA: Galapagos.com.pl
PREMIERA: | 16 czerwca 1995 (USA), kopii: 2842 22 września 1995 (Polska) |
DVD: 18 października 2005 (USA) | 4 listopada 2005 (Polska) |
|
W Gotham City znowu czas na porządki. W Batman Forever, trzeciej już części cyklu, Człowiek-Nietoperz (Val Kilmer) musi stanąć do walki z podstępnym Harveyem Dentem (Tommy Lee Jones), uciekinierem z zakładu psychiatrycznego Arkham Asylum, którego każda decyzja uzależniona jest od rzutu monetą. Dent, niegdyś obiecujący prokurator okręgowy, po wypadku, z którego wyszedł oszpecony, stał się zagorzałym wielbicielem zła, znanym powszechnie jako Dwie-Twarze (Two-Face) i poprzysiągł zgładzić Batmana. Walka z nim nie będzie łatwa, tym bardziej, że u jego boku stoją dwie zabójcze piękności: Sugar (Drew Barrymore) i Spice (Debi Mazar), a jego pomocnikiem jest zwariowany naukowiec Edward Nygma (Jim Carrey) - kiedyś pracownik Wayne Enterprises i wielbiciel Bruce'a Wayne'a - który teraz jako obdarzony specyficznym humorem Zagadka (Riddler) szuka zemsty na swoim byłym pracodawcy, za to że ten odrzucił jego wynalazek pozwalający manipulować falami mózgowymi.
Jakby tego było mało, sprawy Gotham nie są jedynym zmartwieniem Batmana, gdyż jego świat to w rzeczywistości dwa światy: dzienny i nocny. W jednym nasz bohater jest bogatym przedsiębiorcą i playboyem, w drugim nieugiętym stróżem sprawiedliwości. Żeby jednak tą dwoistość wytrzymać trzeba mieć mocną psychikę, a od czasu poznania pięknej Chase Meridian (Nicole Kidman) Wayne'owi coraz trudniej jest znieść obowiązki i wyrzeczenia podwójnego życia. Podczas gdy Mroczny Rycerz świetnie radzi sobie z powierzonym mu przez los zadaniem obrońcy uciśnionych, jego druga osobowość zaczyna załamywać się pod ciężarem dramatycznych wspomnień z dzieciństwa. Nękany dziwacznymi zagadkami od tajemniczego nieznajomego, milioner udaje się do doktor Meridian w celu uzyskania profesjonalnej pomocy. Atrakcyjna pani psycholog zafascynowana jest tajemniczym Człowiekiem-Nietoperzem, a jej fascynacja przeradza się z wolna w miłość. Z kolei Bruce darzy Chase głębokim uczuciem. A ponieważ nie jest w stanie wygrać z herosem w czarnej masce, zaczyna być zazdrosny o jego władzę. Mimo tymczasowej słabości, Mroczny Rycerz będzie musiał pokonać swoich wrogów i przezwyciężyć własne obawy i lęki. Tym razem jednak nie będzie walczył sam - zyska nowego sprzymierzeńca. Nieoczekiwanie u jego boku stanie młody akrobata Dick Grayson (Chris O'Donnell). Chłopak, podobnie jak przed laty Bruce Wayne, pragnie za wszelką cenę pomścić śmierć swoich rodziców i brata, którzy zginęli z ręki Dwóch-Twarzy.
Powrót Człowieka-Nietoperza miał być widowiskiem w wielkim stylu. Twórcom przyszło zmierzyć się nie tylko z mitem komiksowej popkultury, ale także z dwoma pierwszymi filmami o Batmanie. Efekt osiągnięto. Reżyser Joel Schumacher zupełnie zmienił konwencję filmu, pozbył się mrocznych oraz ponurych scenerii, pokazał skąd naprawdę wywodzi się Batman - czyli z komiksów. Trzecia część oszałamia tempem rozwoju wydarzeń i realizacyjnym rozmachem. Robi też wrażenie wzbogacona kolorystycznie wizja Gotham City wzniesionego w monumentalnym stylu III Rzeszy i Art Deco. Wszystko w Batman Forever jest jakby przeniesione z opowieści komiksowych - ubiory, postacie, pojazdy, scenografia i cała, naszpikowana humorem i ruchem akcja. Tommy Lee Jones i Jim Carrey (połączenie Rudolfa Nuriejewa z naćpanym kapelmistrzem), jako przeciwnicy Batmana, prześcigają się w wygłupach. Nicole Kidman, stylizowana na gwiazdy lat 40., roztacza urok kobiety fatalnej. Val Kilmer, który zastąpił Keatona, jako nowe (i odmłodzone) wcielenie Batmana, wniósł do roli werwę i nieco męskiego erotyzmu.
A jednak film pozostawia niedosyt. Zabrakło w nim bowiem wymiaru alegorii, który przesądził o artystycznym sukcesie dwóch pierwszych części. Tamte filmy, wyreżyserowane przez Tima Burtona, były alegorycznymi przypowieściami, stwarzającymi możliwość różnorakiej interpretacji, a Gotham City przypominało piekło pełne zagubionych dusz. Tymczasem Batman Forever, pomimo wielkiego budżetu i całej masy różnorakich postaci nie dorównuje swoim poprzednikom. Za dużo tu kolorów i świateł, neonów, błysków i ogólnego chaosu. Za dużo akcji, której chwilami nie sposób ogarnąć wzrokiem i nadążać za nią. Dzieło Schumachera jest tylko błyskotliwą ekranizacją komiksu Bob'a Kane'a, filmowym komiksem - perfekcyjnie zrealizowanym, ale niestety banalnie płaskim i bardzo jednowymiarowym.
Producentem Batman Forever jest Tim Burton, twórca dwóch pierwszych obrazów cyklu, który tym razem zrezygnował z reżyserii. Za kamerą stanął Stephen Goldblatt, autor zdjęć m.in. do Zabójczej broni, Cotton Club i Raportu Pelikana. Za efekty specjalne odpowiada John Dykstra, laureat Oskara za efekty do Gwiezdnych wojen.
![]() |
Zdjęcia: Stephen Goldblatt
Muzyka: Elliot Goldenthal
Montaż: Dennis Virkler, Mark Stevens
Kostiumy: Rob Ringwood, Ingrid Ferrin
Casting: Mali Finn
Scenografia: Barbara Ling
Dekoracja wnętrz: Cricket Rowland
Dyrektorzy artystyczni: Christopher Burian-Mohr, Joseph P. Lucky
Charakteryzacja: Rick Baker, Ve Neill, Yolanda Toussieng
Efekty specjalne: John Dykstra, Thomas L. Fisher, Andrew Adamson, Eric Durst
Dźwięk: Donald O. Mitchell, Frank A. Montano, Michael Herbick, Petur Hliddal
Montaź dźwięku: John Leveque, Bruce Stambler
Obsada: Val Kilmer, Tommy Lee Jones, Jim Carrey, Nicole Kidman, Chris O'Donnell, Michael Gough, Pat Hingle, Drew Barrymore, Debi Mazar, Rene Auberjonois, Joe Grifasi, Dennis Paladino, Kimberly Scott