Forum
Już wkrótce
  • "JLA - Liga Sprawiedliwości: Saga o błyskawicy" (WKDCBiZ) - 24 kwi 2024,
  • "Mroczny kryzys na Nieskończonych Ziemiach. Tom 2" - 15 maj 2024,
  • "Nightwing. Bitwa o serce Blüdhaven. Tom 2" - 29 maj 2024,
  • "Batman. Pogromca sprawiedliwości. Tom 2" - 29 maj 2024,

Podczas transmisji na żywo z komentarzem do wersji rozszerzonej filmu “Batman v Superman: Dawn of Justice”, Zack Snyder zdradził fanom kilka sekretów produkcji.

Podczas sceny otwierającej w Metropolis po raz pierwszy zobaczyliśmy Bruce’a Wayne’a (Ben Affleck), który wyskakuje z helikoptera, zanim ten w pełni wyląduje. Affleck chciał pokazać poczucie pilności, jakie odczuwała postać, ale miał kłopoty z nadzorcą kaskaderów za to, że wcześniej wyskoczył z helikoptera. Natomiast w scenie gdy porwana Lois Lane (Amy Adams) zostaje przyprowadzona na spotkanie z Lexem Luthorem (Jesse Eisenberg), Snyder ujawnił, że scena została nakręcona na ziemi na zielonym tle, ponieważ Amy Adams nie lubi latać helikopterami.

Upadek Wayne Tower celowo przypominał wydarzenia z 11 września. Reżyser opisał obraz 11 września jako przykład „traumy psychicznej”, nie tylko takiej, do której dostroiłaby się publiczność, ale także Bruce Wayne. Upadek Wayne Tower służy Bruce’owi jako wtórna trauma po śmierci rodziców, ponieważ była to śmierć jego rodziny jak i infrastruktury.

Jeśli chodzi o ogromne zniszczenia, jakie powstały w Metropolis podczas walki Supermana (Henry Cavill) z Zodem, Snyder powiedział: „Nie podoba mi się pomysł, że nie ma konsekwencji, że postacie będą poniewierać się po naszym świecie i nie będą tworzyć, czy rozwiązać gigantycznych problemów.” Snyder porównuje tych superbohaterów i superzłoczyńców do greckich bogów, których działania miały również konsekwencje, zarówno pozytywne, jak i negatywne dla ludzkości.

Wejście Supermana w Afryce było początkowo znacznie większą sceną akcji, ale Snyder postanowił na „wejście błyskawicy”, które, jak powiedział, jest równoległe, gdy dochodzi do konfrontacji Lexa z Supermanem w dalszej części filmu. Od początku reżyser zakładał uśmiercenie Jimmy’ego Olsena. „Ci, którzy umierają, umierają z jakiegoś powodu”, powiedział Snyder, dodając, że „mam nadzieję, że nauczą nas czegoś po drodze”. Nawiązał do tej idei, że każdy film przypomina opadające kostki domina i ustanawia nowy etap, na którym poświęcenie Olsena mogło mieć większe konsekwencje.

Snyder powiedział, że jedną z rzeczy, które chciał przedstawić, to postrzeganie moralności Supermana i to, jak zmienia się to postrzeganie, gdy wiąże się z obcą wojną i przesłuchaniami politycznymi oraz wyobrażeniami, które kojarzymy z tymi konfliktami. „Superman, którego czysta moralność musi radzić sobie z szarymi strefami, o to właśnie chodzi” – powiedział Snyder.

Snyder skomentował inspirację dla Lexa Luthora, który był mieszanką oryginalnego wyglądu z komiksu, wraz z rudymi włosami i nowoczesną koncepcją złego faceta. „Lex jest bardzo interesującym przypadkiem… chcieliśmy, aby był mniej korporacyjnym brutalem, a bardziej intelektualistą, nowoczesnym studium tego, jak może wyglądać super-złoczyńca”. Omówił także sposób mówienia złoczyńcy i wybór słów, mówiąc, że gry słowne Lexa dają mu poczucie intelektualnej wyższości. Nie obchodzi go, czy ludzie podążają za nim od słowa do słowa, czy myślą, że mówi bzdury. To sposób, by rzucić ludziom wyzwanie, żeby go dogonili.

Chociaż Luthor często jest przedstawiony jako odpowiednik Supermana, Snyder był zainteresowany pokazaniem podobieństw między Lexem i Brucem. Wszyscy trzej mężczyźni są skupieni na ojcach i zachowali grobowce w swojej pamięci. Lex wziął gabinet ojca i zbudował wokół niego nowy dom, i utrzymywał w nim porządek. Bruce utrzymał Wayne Manor, ale pozwolił by popadło w ruinę. A Superman zachowuje pamięć o obu ojcach, Jonathanie i Jor-Elu, jako część swoich czynów i kryptońskiego stroju, rezygnując z potrzeby fizycznej przestrzeni.

Począwszy od sekwencji z Día de Muertos, Superman jest postrzegany przez pryzmat ikonografii religijnej. „Im bardziej ratuje ludzi, tym bardziej czyni cuda, tym bardziej przypisuje mu się te religijne konotacje” – powiedział Snyder. Obrazy religijne są w naszej „zbiorowej psychice” od Chrystusa do Atlasa, i to właśnie ta grafika zainspirowała montaż ratunkowy Supermana. Snyder powiedział później, że chociaż film nie jest wyłącznie chrześcijański w swoich obrazach lub przekazach, to przyciągają go prace słynnego profesora mitologii porównawczej Josepha Campbella.

O naturze boskości Supermana Snyder powiedział: „Granice mogą się zatrzeć dla normalnych ludzi. Ten facet unosi się w powietrzu, jak możesz nie polegać na nim, aby rozwiązać wszystkie problemy świata? Ale nie tego chce. To tylko dzieciak z Kansas, który próbuje zrobić coś dobrego.”

Snyder powiedział, że widział postać Perry’ego White’a (Laurence Fishburne) jako pomost między moralnością starej Ameryki a nową Ameryką, w której zmieniła się moralność, stała się mniej jasne. Jednym z ulubionych cytatów Snydera z filmu i jednym o którym rozmawiał z scenarzystą Chrisem Terrio, była kwestia „to nie 1938 rok”, którą Perry wypowiedział w rozmowie z Clarkiem. Snyder powiedział, że naprawdę podoba mu się pomysł, że świat, w którym powstał Superman, w 1938 roku, nie jest już światem współczesnym i że Superman będzie musiał się z tym pogodzić.

Rola senator Finch w którą wcieliła Holly Hunter została napisana specjalnie dla niej. Snyder powiedział, że jest jedną z jego ulubionych aktorek i że naprawdę chciał z nią pracować. Snyder pochwalił także Tao Okamoto, który gra Mercy Graves, mówiąc, że uwielbia to, co wniosła do filmu i chciałby z nią ponownie współpracować. Jednym z drugoplanowych aktorów, dla którego Snyder miał znacznie większe plany, był Harry Lennix, którego postać, jak Snyder wcześniej potwierdził, miała zostać ujawniono jako J’onn J’onzz, lepiej znany jako Martian Manhunter. W komentarzu Snyder sugeruje, że było to planowane od czasów “Man of Steel” i że Lennix wiedział, że gra postać tylko udającą człowieka.

Odnośnie sekwencji koszmaru, Snyder powiedział, że sekwencja to jest produktem ubocznym działań Flasha (Ezra Miller), wykorzystującym kosmiczną bieżnię i tworzącym szczelinę w czasie. W następnym filmie miała pojawić się scena, w której Bruce Wayne i Cyborg zastanawiają się, do którego momentu odesłać Flasha, aby mógł zapobiec śmierci Lois. Snyder ujawnił, że to śmierć Lois Lane sprawia, że Superman jest podatny na zarażenie równaniem Anti-Life Darkseida, i incydent ten doprowadziłby był do koszmarnej przyszłości, której Liga Sprawiedliwości próbowałaby uniknąć.

Snyder nie chciał, aby Affleck modulował głos Batmanowi, częściowo dlatego, że zrobili to inni aktorzy, którzy grali w Batmana w przeszłości, i nie chciał porównań. Więc zdecydował, że Bruce cyfrowo moduluje swój głos, aby brzmiał głębiej.

O akcji Batmobilem, Snyder powiedział: „To jest przykład uzbrojenia Batmobilu i jego broni. Jestem pewien, że z tymi facetami wszystko w porządku”, zażartował. „W 100 procentach wszystko z nimi w porządku, nie są martwi. Tym gościom w samochodzie, na 100% nic się im nie stało. Powinniśmy byli zrobić ujęcie w stylu “Drużyny A” gdy stoją przy drodze i mówią: „Ugh, to boli”. Ale wszystko z nimi porządku. Tylko na potrzeby PG-13.”


Dlaczego Superman nie podejrzewał, że jego zeznania na Kapitolu będą pułapką? Według Snydera: „Nie chodzi o to, że jest naiwny, ale reporter w nim wierzy, że prawda będzie transcendentna. Właśnie to uwielbiam w Supermanie” – powiedział Snyder – “ten optymizm dla ludzkości, którego nawet my nie mamy.” Eksplozja powoduje, że Clark wpada we łzy z powodu tego, jak źle ocenił ludzkość. W następstwie, w którym widzimy, jak wyciąga ciała z ruin, reżyser komentuje, że Clark może pomóc fizycznie, ale nie nic nie poradzi na stronę emocjonalną, ponieważ rozumie złożoność tej sytuacji i to, że nic nie jest czarno-białe.

Koncepcja z Wonder Woman (Gal Gadot), że istniała setki lat przed wydarzeniami “Batman v Superman” i pracowała z grupą żołnierzy, została opracowana, zanim rozpoczęto zdjęcia do “Wonder Woman” (2017). Zdjęcie z I wojny światowej, na które patrzy Bruce, miało przedstawiać jeden z wcześniejszych konfliktów, nim zdecydowano, że akcja “Wonder Woman” rozgrywać się będzie podczas I Wojny Światowej. Innymi możliwościami czasu akcji była wojna krymska, która trwała od 1853 do 1856 roku, oraz wojna secesyjna, trwająca od 1861 do 1865 roku.

Snyder określił scenę między Clarkiem i Jonathanem Kentem (Kevin Costner) na szczycie zaśnieżonej góry jako internalizacją Twierdzy Samotności. Zamiast idei gigantycznej krystalicznej struktury, Snyder chciał, aby Twierdza była „organiczna”, częścią samego Clarka. Odpowiedź, którą usłyszał od ojca w tym momencie samotności, jest taka, że ​​„próba właściwego postępowania może przynieść tragiczne rezultaty, ale lekcja polega na tym, że musisz spróbować, ponieważ tak należy”. Snyder powiedział, że ważne jest, aby lekcja, którą Jonathan udzielił Clarkowi, była związana z rolnictwem i powiązana z naturą, z którą Superman jest związany. Moment samotności Bruce’a w ruinach Wayne Manor, podczas którego zastanawia się nad rodziną fortuną, jest związany z handlem i przemysłem. Snyder powiedział, że widział obie postacie jako reprezentowane przez naturalne elementy.

Dlaczego Batman postanowił zbudować włócznię kryptonitu, aby pokonać Supermana, chociaż miał do dyspozycji wszystkie zasoby. Snyder powiedział: „włócznia jest oczywiście jak włócznia, która przeszyła bok Chrystusa. To bardzo prymitywna broń… manifestacja faktu, że musi fizycznie zabić Supermana” rękami. Jest to bardziej osobiste niż kula czy inny rodzaj broni, którą Wayne mógł zrobić.

Podczas walki z Superman Batman najpierw użył bomb dymnych przed atakiem gazem kryptonitowym. Snyder powiedział, że bomby dymne są w rzeczywistości wypełnione ołowiem, i wskazuje na scenę, w której Batman je wytwarzał, gdzie można zobaczyć symbol ołowiu. Snyder uważał również, że ważne jest, aby pokazać, że Batman nie docenił siły Supermana i że nawet mimo tych przygotowań nie był przygotowany na siłę Supermana.

Decyzja o oderwaniu części maski Batmana podczas walki była sposobem Snydera na ujawnienie prawdziwej natury Batmana, sprowadzając go do mężczyzny, którym jest, mężczyzny, który w tym momencie nie różni się od Joe Chill (człowieka, który zabił rodziców Bruce’a), ponieważ Bruce jest gotów zniszczyć rodzinę.

Utrata przez Batmana moralnego kompasu napędza jego działania w filmie, a jego ścisła moralność działa tylko wtedy, gdy się do tego zmusi, powiedział Snyder, odnosząc się do Batmana jako zabójcy. Stał się tak samo zły jak złoczyńcy w Gotham. Moment z “Marthą”, jest okazją Bruce’a, by ponownie połączyć się z własnym człowieczeństwem i człowieczeństwem Supermana. Batman nie kończy walki, ponieważ ich matki mają to samo imię, ale dlatego, że rozpoznaje Supermana jako kogoś z matką, a tym samym człowieka, pomimo jego pozaziemskiego pochodzenia. Walka z Supermanem ostatecznie uświadamia Bruce’owi, że może być lepszy i ponownie zyskuje człowieczeństwo. Nie jest to odkupienie ani pełna zmiana, ponieważ zabija najemników w magazynie w tej scenie, ale jest to początek.

Według Snydera jednym z kluczowych momentów w wejściu Supermana do starcia z Doomsdayem jest moment, w którym potwór stoi między posągiem Supermana a samym Supermanem. Snyder powiedział, że ten potężny potwór, to zepsucie kryptonowskiej nauki, jest uwięziony między symbolem człowieka a rzeczywistością człowieka, rozdzielając ich, co jest głównym konfliktem Supermana w filmie.


W bitwie przeciwko Doomsdayowi, ważne dla Snydera było, aby Wonder Woman była na przodzie podczas ataku Trójcy, ponieważ jest ona bohaterką największym doświadczeniu i jedyną, która wcześniej walczyła z potworami. Snyder powiedział, że chciał nadać tej postaci sens, że chociaż to, co się działo, było okropne, czuła, że żyje i czerpała przyjemność z walki z Doomsdayem.

Snyder ujawnił, że krzyk Supermana podczas śmieci, który rozbrzmiewa echem, był dźwiękiem, który obudził Mother Boxy i ostrzegłby Steppenwolfa.

Film zaczyna się i kończy śmiercią, Wayne’ów i Supermana. Strzał z działa wystrzelony na pogrzebie Supermana przypomina strzał z z broni Joe Chilla z początku filmu. Snyder powiedział, że cykliczność filmu była dla niego ważna, a śmierć Thomasa i Marty Wayne’ów coś zepsuła, podczas gdy śmierć Supermana pozwoliła na rozpoczęcie procesu leczenia, nie tylko dla Bruce’a Wayne’a, ale także dla ludzkości. Snyder stwierdził, że wraz z ewolucją filmu poświęcenie Supermana bardziej wpłynęło na to, gdzie znaleźli się pod koniec bohaterowie, wspominając, że według wcześniejszego pomysłu, Batman miał wykupić firmę Lexa na końcu filmu, ale zamiast tego pokazuje mu, jak zmaga się z wściekłością i nie chce go napiętnować, jest to pierwszy wysiłek, by wziąć ofiarę Supermana do serca.

Na koniec komentarza Snyder impertynencko stwierdził, że powinna powstać kontynuacja “Batman v Superman” i że fajnie byłoby zobaczyć, co się stanie z tymi postaciami.

Źródła: THR, ComicBook.com

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Kalendarium
Sonda

Twoja reakcja na zwiastun "Joker: Folie À Deux"

Zobacz wyniki

Sonda

Najlepsza okładka (Dark Age):